Életmód

Inni vagy nem inni: ez itt a kérdés!

Azt mindenki tudja, hogy a földi élet alapja a víz, és nélküle nem tudnánk létezni. Azzal azonban kevesebben vannak tisztában, hogy az emberi szervezet mekkora nagy részét teszi ki, és milyen sok szervünk működése függ a megfelelő folyadékbeviteltől.

 

Az emberi test körülbelül 60 százaléka víz, a csecsemők esetében ez az érték akár 75 százalék is lehet. Az agyműködéshez, a vesék, az izmok és sok más szervük működéséhez elengedhetetlen, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk nap, mint nap. Egy átlagos nap során vizet vesztünk verejtékezéssel, légzéssel, illetve a mosdóban elvégzett dolgaink során is. Ezt az elvesztett mennyiséget pótolnunk kell, de sajnos a hűvösebb idő beálltával kevesebb figyelmet fordítunk a saját és gyermekeink folyadékbevitelére.

Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő hidratáció:

Amikor nem iszunk elég folyadékot, a szervezet számos módon jelezhet számunkra: csökken a vizelet mennyisége, fejfájás, koncentráció zavar is jelentkezhet. Különösen fontos, hogy az iskolás gyermekek ne induljanak el úgy otthonról, hogy nincsen a táskájukban feltöltött palack, amiből ihatnak a nap folyamán. Ha nem isznak elegendő mennyiséget, fáradtak és fásultak lehetnek, nem tudnak jól odafigyelni a tanórákon. A nagy játék hevében a kisebbek nem feltétlenül éreznek szomjúságot, így arra is kifejezetten ügyelnünk kell, hogy mindig legyen a közelben lehetőség a folyadékpótlásra. Na de mennyi az annyi és mit igyanak a gyermekeink?

A szervezet számára szükséges mennyiség egy részét fedezi az ételekben lévő víz, különösen a friss zöldségekben és gyümölcsökben vagy a levesekben található nagy mennyiségű folyadék. Ez azonban nem elég, naponta körülbelül 8-10 pohárnyi folyadékot kell még gyermekeinknek elfogyasztania, attól függően, hogy mennyire aktívak.

Nem csak a mennyiségre, hanem a minőségre is oda kell figyelnünk! A legjobb szomjoltó a tiszta víz, próbáljuk meg kiiktatni a gyermekek étrendjéből a cukros, szénsavas üdítőitalokat. Jó alternatíva lehet még egy finom cukormentes limonádé, házi készítésű gyümölcs illetve zöldség turmix vagy kevés mézzel és citromlével ízesített gyümölcstea. Sőt, már kapható olyan egészséges üdítőital-család is, amely nemcsak, hogy cukrot nem tartalmaz, de aszpartammentes is.

Jogos a kérdés, hogy mit tegyünk akkor, ha a reggel becsomagolt palackot szinte teljesen teli hozza haza a gyermek. Az első és legfontosabb, amit a szülők ilyenkor tehetnek, hogy példát mutatnak és ügyelnek a saját folyadékbevitelükre, hiszen a gyermekek elsősorban a szülői minta alapján tanulnak. A nagyobbacskákkal már egyszerűen meg lehet értetni, miért fontos, hogy bizony az az 1-2 üveg víz elfogyjon a nap folyamán, továbbá friss zöldségekkel és gyümölcsökkel is növelhetjük az elfogyasztott mennyiséget.

Banános-almás fahéjas turmix

  • 1 db banán felkarikázva
  • 1 db alma felkockázva
  • 1/2 pohár víz vagy tej
  • szükség esetén 1 teáskanál méz
  • 1 késhegynyi őrölt fahéj

 

A megmosott és előkészített alapanyagokat tegyünk turmix gépbe, adjuk hozzá a folyadékot és a fahéjat. Turmixoljuk össze az egészet, majd poharakba kiöntve fogyaszthatjuk is.

A cikk elkészítésében segítségünkre volt a Kellaq10 üdítőital család is, az egészséges folyadékfogyasztás elkötelezett támogatója.

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás