Iskola

Fiatal, népszerű véleményvezérekkel, vadonatúj klipben és iskolai tananyagban hirdeti a Cartoon Network idén: Aki ver, az nem haver!

A népszerű gyerekcsatorna idén negyedik alkalommal indít kampányt a bullying ellen. A kampány – szakmai partnerek bevonásával – elsősorban az iskola falain belüli erőszak visszaszorítását célozza.

A Cartoon Network csatorna a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületével (OFOE) karöltve idén is folytatja Aki ver, az nem haver című figyelemfelkeltő kampányát a bullying, azaz a gyerekek online és fizikai térben elkövetett bántalmazása ellen az iskolák, a média, valamint népszerű kampánynagykövetek bevonásával.

A kampány részeként mától egy hónapon keresztül látható a vadonatúj, Aki ver, az nem haver c. kampányfilm a Cartoon Network csatornán. A film szereplői és egyben a kampány nagykövetei olyan, a gyerekek számára is hiteles véleményvezérek, mint DABLTY Trunk Tomi (sneakerhead, vlogger, közösségimédia-véleményvezér) és Bánki Beni (slammer, versmondó, közösségimédia-véleményvezér) – utóbbi egyben szövegírója is az újszerű, mozgalmas, klipjellegű filmnek, amelyben egy iskolai kosárlabdacsapat tagjai bántalmazzák egy csapattársukat online és élőben.

A csatorna megbízásából készült tavalyi kutatás szerint a bullying, azaz a gyerekek egymás közötti bántalmazása az esetek kilencven százalékában az iskola fala közt zajlik vagy onnan indul és esetenként az online térben folytatódik, ezért a szervezők idén az iskolai szemléletváltást, illetve a pedagógusok és rajtuk keresztül az iskolások edukációját tűzték ki célul. A Cartoon Network elismert szakértők bevonásával átfogó tanóravázlatokat fejlesztett a 6-12 éves korosztály számára, amelyek segítségével a tanárok közérthető, játékos, ugyanakkor informatív formában taníthatják a gyerekeket a szolidáris, baráti, toleráns viselkedés alapjaira, az internetes viselkedés etikettjére. A tananyag az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete ajánlásával és segítségével több ezer pedagógushoz jut el elektronikus formában, valamint különböző szakmai fórumokon, konferenciákon is terjesztik. Az elkészült tanóravázlatok bárki számára, ingyenesen hozzáférhetők a Cartoon Network Aki ver, az nem haver oldalán is.

Nicolette Ehrlich, a Cartoon Network közép- és kelet-európai marketing- és PR-menedzsere:

A gyerekek közti bántalmazás nem újkeletű dolog, gyerekközösségekben mindig is jelen volt, jelen lesz, a világirodalom számos alapműve és egyre több alkotás, sajtóhír szól arról, hogy a gyerekközösségek tagjai kiközösítik, piszkálják, csúfolják egymást. Tavalyi, Ipsos-kutatásunk szomorú eredménye arra hívta fel a figyelmet, hogy a probléma égető, nem lehet róla eleget beszélni. Számunkra, akik egy elismert és népszerű gyerekcsatorna vagyunk, erre két lehetőségünk van: figyelemfelhívó szpotokat gyártani és sugározni, amely több millió gyerekhez, szülőhöz, nappaliba jut el a képernyőn keresztül, valamint a témában kompetens szakértő partnerek bevonásával eljutni a gyerekvilág azon színterére, ahová egyébként nem, azaz az iskolákba.

Szekszárdi Júlia, az OFOE elnöke:

A zaklatás és az utóbbi években az internetes zaklatás témaköre markánsan jelen van az OFOE tevékenységében, a kampány tehát egy folyamatba illeszkedik, és remélhetően segít ráirányítani a figyelmet erre a sokat emlegetett problémára. Fontosnak tartjuk, hogy az internet jelenlétét kísérő általános morális pánik – amely a szülőket és a pedagógusok egy részét is hatalmába keríti – ne bénítsa meg őket, amikor a problémák megelőzésén, illetve az óhatatlanul megjelenő konfliktusok kezelésén kell dolgozniuk. A honlapunkon is terjesztett tananyag a pedagógusok részéről olyan megközelítési módot feltételez, amelynek lényege, hogy a gyerekeket fel kell készíteni a várható gondokra, esetleges bántásokra, ezek kezelésére. A felkészítés első lépése a gyerekek pozitív énképének, belső stabilitásának megerősítése, hiszen csak erre alapozva fejleszthető a megküzdés képessége, a problémaazonosítás és a konstruktív problémakezelés kompetenciái. Ez azonban akkor járhat eredménnyel, ha maga a pedagógus is stabil személyiség, nyitott, asszertív és megfelelően felkészült a váratlan helyzetek kezelésére. Bízunk abban, hogy a tananyag felhasználói egymással is kapcsolatba lépve megosztják tapasztalataikat, kölcsönösen segítik egymást ebben a tevékenységben.

Bánki Beni, kampánynagykövet, slammer, előadó, véleményvezér:

Több online platformon is aktív vagyok, ahol fiatalok tízezrei követik a tevékenységemet. Úgy érzem, hogy az így szerzett népszerűségemet nem öncélúan kell használni, hanem fontos dolgokra felhívni általa a figyelmet. Ezért felelősséget kell vállalnom, hiszen az online bullying elsősorban az én generációmat érinti. Naponta találkozom én is ezzel a jelenséggel, és úgy kezelem, hogy vagy egyáltalán nem reagálok a negatív megnyilvánulásokra, vagy pozitív választ adok, ami kizökkenti a zaklatót a komfortzónájából. A név és arc nélküli trollokat nem szabad „etetni”, ha viszont építő jellegű kritikát fogalmaznak meg velem szemben, azt megfontolom a fejlődésem érdekében és megköszönöm a segítő szándékot. A bántalmazás semmilyen körülmények közt nem elfogadható, de a téma olyan összetett, hogy széles társadalmi összefogásra van szükség a mentálhigiénés szakemberektől kezdve a korosztályommal legszorosabb kapcsolatban lévő influenszerekig, és azt a gyerekeknek is tudniuk kell, hogy a problémájukkal nincsenek egyedül, ha baj van.

 

Trunk Tomi DABLTY, véleményvezér, vlogger, sneakerhead, kampánynagykövet:

Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Cartoon Network 2018-as antibullying-nagykövete lehetek. A közös munka folyamán láttam, hogy mennyire komolyan vesznek minket, fiatalokat, gyerekeket, a gondolatainkat. Beni és én is belevihettük a saját érdeklődésünket, erősségünket a kampányba. Annak külön örültem, hogy a kampány fő üzenete az is, hogy sokfélék vagyunk. Hiszen az új generációról szoktam előadásokat tartani, és csak megerősíteni tudom, hogy a gyakran egy kalap alatt emlegetett Z-generációs fiatalok igenis színesek és sokfélék. Aki nézi a videóimat a DABLTY YouTube-csatornán, az tudja, hogy ezekre a pozitív gondolatokra a videóimban is mekkora hangsúlyt fektetek. Arra törekszem sarkallni az online közösséget, hogy a kommentszekcióban valóban értékes viták legyenek. Voltak már olyan cipőkiadások tengeren túl, amelyek, arról szóltak, hogy közösségeket békítsenek meg. Nagyon örülök, hogy az első antibullying-sneaker itt valósult meg, Magyarországon.

Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője:

Tapasztalataink szerint a kortárs bántalmazás problémaköre minden iskolában jelen van, amelynek során az áldozatok és bántalmazók mellett, a szemlélődő gyerekek is kulcsszereplők. A 116-111 lelkisegély-vonalra érkező megkeresésekből úgy látjuk, nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek és a pedagógusoknak is segítségre, támogatásra van szükségük ahhoz, hogy a zaklatás, és az utóbbi években egyre nagyobb problémává váló internetes zaklatás eseteit felismerjék, megfelelően kezeljék, és lehetőség szerint megelőzzék. A bántalmazás semmilyen formában nem elfogadható, fontos, hogy a gyerekek tudjanak arról, hogy kitől és hogyan kérhetnek segítséget. A 116-111 lelkisegély-vonal elérhető minden gyerek számára, és a segítő beszélgetésen túl az iskolával együttműködésben konkrét segítséget is tudunk ajánlani a gyerekeknek.

 

Letölthető kampányfilmek:

https://drive.google.com/drive/folders/12EqedyNa32WvtyVWeja0jgLYXSHyF-Sp/

2018 október 15.

 
Címkék: iskola hírek

Kölöknet hozzászólás

aláírás