Iskola

AKÁCIÓ: Hogyan kezeljük az átmenetet a vakációba?

Itt a visszaszámlálás: már csak egy nap és elkezdődik a tanítási szünet. Ez az időszak nagyon változékony, hatalmas amplitúdókat rejt magában: a nagy izgalmaktól, szorongásoktól kezdve a felszabadultságig, a kötetlenség érzéséig mindent átélhetnek a gyerekek, és velük együtt, mellettük mi szülők is – írja Kozma E. Kinga, az Anyamenedzser bloggere.

Mindenki nagyon fáradt már, meleg van... és tudjuk, hogy csak karnyújtásnyira vagyunk a vakációtól.

Ez a átállás hete, egy olyan átmeneti idő, amikor az emberi kapcsolatok kerülnek előtérbe, háttérbe szorítva a teljesítményt. Szülő - gyerek, tanár - diák, kortársakkal való kapcsolat egyaránt más dimenzióba kerül ebben az időszakban. A felnőttek kibújnak szerepeikből és a gyerekek megláthatják olyan emberi oldalukat, amire mindig is vágytak, hogy megismerhessék. Ha nem a hagyományos tanulási helyzetben találkoznak, egymást is másként látják a gyerekek.

Milyen érzelmek jelennek meg a szünet előtt és milyen feladatok állhatnak még előttünk?

Gyerekeknél:

  • Még lehetnek hátralevő kötelezettségek: felmérő, felelés, javítás. Összeszedettséget, koncentrációt kíván, még nagyobbat esetleg, mint eddig volt? Feszültség, szorongás, izgalom, rezignáltság, önértékelés csökkenése, rossz közérzet, szomorúság jelenhet meg.

  • A szabadság érzete: a még betartandó iskolai szabályokat nehezebb betartani, nehéz hiánytalanul bepakolni a táskába.

  • Könnyebb kommunikálni a felszabadult légkörben: a tanárokkal való kapcsolat javulhat, megtörténhetnek az embertől emberig való találkozások; a leglényegesebb viszont a társakkal alakuló kapcsolat. A bemerevedett társas viszonyok fellazulhatnak, a kirándulások, más, nem tanóra jellegű tevékenységek átírják a gyerekek közötti, sokszor teljesítmény alapján formálódó kapcsolatokat. A gyerekek új oldalukról ismerhetik meg egymást, csökkenhetnek az előítéletek, megtanulnak több szempont alapján véleményt alkotni egymásról. Személyiségükben, kapcsolataik kialakításában sokat változhatnak a gyerekek. Jó lenne több ilyen nap a tanév során. 

Szülőknél:

  • Izgalom, aggodalom az iskolai teljesítmények, a bizonyítvány miatt.

  • Tervezés, szervezés a nyári szünetre: gyermek felügyelet, programok.

  • Az otthoni környezet megtervezése, átalakítása: elpakolás, rendrakás, lomtalanítás, gyermekek környezetének esetleges átalakítása.

  • Nyári olvasmányok beszerzése az iskolás gyerekek számára (nem csak a kötelező, hanem a kedvtelésből való olvasásra szánt könyvek listájának összeállítása, beszerzése).

  • Az otthonlét megszervezése: házimunka új felosztása, gyerekek bevonása a háztartásba.

A szünet előtti utolsó napok intenzív előkészülettel telnek el szülőnek, gyereknek egyaránt. Felborul a régi egyensúly, de még a tanév közbeni szabályok érvényesek, míg fejben már előbbre járunk. A szünet első napjai hozzák meg majd a lecsengést, a kiegyensúlyozottságot. Szülőként érdemes figyelmesen és részletesen előkészülni a szünetre, energiát fordítani arra, hogy a tanítás nélküli időszak minél inkább a növekedést, a feltöltődést, a kapcsolatok megerősödését szolgálhassa.

A cikk forrása itt

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XGyerünk, anyukám! - Teakiadó