Iskola

10 inspiráló gondolat egy pedagógustól – pedagógusoknak

A mai világban, ha egy pedagógus eltér a megszokott normáktól a tanításában, újszerűbb eszméket használ, arra vagy ferde szemmel néznek, vagy elítélik. Igaz, ami igaz: nehezen változtatunk, hiszen ami már egyszer bevált, azt miért bolygassuk? Azonban az oktatásban nem lehet így gondolkodnunk. Változik a világ, így változnak a gyerekek, változtassunk hát mi is!

2003-ban végeztem az ELTE Tanítóképző Főiskolai karán, és a mostani szemléletemet az azóta szerzett tapasztalataimra építve alakítottam ki. Azt hiszem, hatalmas előnyöm van sok kollégámmal szemben, mert én valahogy nem szűntem meg gyereknek lenni. Mindenre emlékszem a tanulóként megélt időszakból, legyen az általános iskolai vagy egyetemi tapasztalat. Emlékszem az illatokra, az érzésekre, a tanárokra, még azok tekintetére is. Emlékszem, mire hogyan reagáltunk, és ezek a tapasztalatok és emlékek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy azt mondhatom, igen, könnyen megtalálom a közös hangot a gyerekekkel, tudok hatni rájuk és a közös munka során úgy tanulnak, hogy szinte észre sem veszik.

A fotók csak illusztrációk

Pedagógusként érzékenynek kell lennem a gyerekek visszajelzéseire, igényeire, és tisztában kell lennem azzal, hogy mi jár a fejükben, mi foglalkoztatja őket a mindennapokban.

Környezetvédelem michael jacksonnal

Pár éve volt egy osztályom, másodikosok voltak. Sokan azt hiszik, ilyen korban még nem lehet velük komolyabb dolgokat bevállalni, de én azt hiszem elég tisztességesen rácáfoltam. Világunk egyik legsarkalatosabb témája a környezetvédelem. Az emberek, így a gyerekek is megértik, hogy miről van szó, de sajnos nincs belső késztetésük arra, hogy a környezet védelme érdekében tegyenek bizonyos lépéseket. Például ne szemeteljünk, ne szennyezzük a levegőt stb. Sokat gondolkodtam, hogy mit tehetnék annak érdekében, hogy ez megváltozzon, és akkor jött a lehetőség. Iskolánk minden évben rendez egy olyan napot, amikor minden osztálynak pár perces műsort kell előadnia egy igazi színház színpadján, hatalmas nézőközönség előtt.

Kiválasztottam egy olyan dalt, ami pontosan ezt a témát járta körül. (Michael Jackson: Earth Song)

Tudtam, hogy ez a dal tetszeni fog nekik, mert stílusában közel áll a fiatalok érzelmi világához. Könnyűzene, ismert, nagyszerű dallammal és még annál is nagyszerűbb mondanivalóval. Megnézettem a dal videoklipjét, átbeszéltük a témát, és elkezdtük betanulni az egyszerű, de mégis beszédes táncos koreográfiát. Tulajdonképpen táncolva meséltük el a dal igazi mondanivalóját. Minden próba alatt szó került a témáról, átültetve a gyerekek saját világába. A dramatizálás során kialakult bennük egy belső késztetés a környezet megóvására olyannyira, hogy még két évvel később is, amikor osztálykiránduláson voltunk, és megláttak egy erősen füstölő gyárat, teljesen ki voltak kelve magukból, hogy miért nem hagyják ezt abba, hiszen a Föld jövője forog kockán.

Persze most sokan azt mondják, hogy ez csak egy osztály, és – ugyebár – egy fecske nem csinál nyarat. Erősen vitatkoznék ezzel, mert abban szinte teljesen biztos vagyok, hogy ezek a gyerekek a saját gyerekeiket már kezdettől erre nevelik majd, és ők is az ő gyerekeiket, és ekkor bizony már sok-sok emberről beszélünk. A világot csak így tehetjük jobbá.

Visszatérve az eredeti témára, az előbbi történetből is azt lehet látni, hogy ha nem ragaszkodunk a régi sémákhoz, és megpróbáljuk a gyerekeket a saját világuk és érdeklődésük oldaláról megközelíteni, akkor hatalmas dolgokra képesek. Nemcsak megtanulják a tananyagot, hanem komolyan a magukévá is teszik, ami egy sokkal magasabb szint. Azonban hogy ne csak általánosságokban beszéljek, szeretnék a kezdő pedagógusoknak, akik most állnak ki először a katedrára, vagy az újítani akaró tapasztaltabb kollégáknak néhány tanácsot adni arra vonatkozólag, mik is azok a dolgok, amik segíthetnek pedagógiai munkánk tökéletesítésében.

10 jó tanács: kollégától kollégának
  1. Beszélgess sokat a gyerekekkel! Ez az egyik legfontosabb dolog. Ahhoz, hogy megértsd őket, tudnod kell, hogy mi jár a fejükben.
     
  2. Legyél érzékeny a problémáikra! A szülőkön kívül te vagy az, aki a legtöbb időt tölti velük. Adj nekik tanácsot, vagy csak egyszerűen hallgasd meg őket! Ha tudják, hogy számíthatnak rád, akkor kivívtad a tiszteletüket, ami elengedhetetlen a közös munkához.
     
  3. Ha fáradt vagy, pihenj! Nem lehet a pedagógusoktól sem azt kívánni, hogy ha gondjuk, bajuk van, vagy csak fáradtak, ne hasson ki a napi teendőkre, de ez nem probléma. Jó, ha látják, hogy te is ember vagy. Lazítsatok együtt pár percig játékkal, beszélgetéssel. Mondd el nekik, mi nyomja a lelkedet (persze nem kell mindent elmondani, csak néhány apróságot. Például fáj a fejed, nem aludtál jól, lehangol az időjárás…). Melletted állnak és segítenek. Minden ember tudja, hogy sokkal jobb érzés adni, mint kapni. Hagyd, hogy az iskolában is átéljék!
     
  4. Próbálj naprakész lenni a mai fiatalok kedvenc időtöltéseiben, és használd fel! Ismerd a zenéiket, a könyveiket, a filmjeiket. Mindegyik kulcs a lelkükhöz. Nem szívesen olvas egy gyerek? Van olyan téma, ami érdekli, és ami olvasásra ösztönzi. Lépj túl a hagyományos módszereken, és használd azt az információt, amit tőlük kapsz!
     
  5. Dramatizálj minél többet! Az, hogy mások bőrébe bújva ismerünk meg egy másik világot, ősidők óta izgalmas úgy a gyerekek, mint a felnőttek körében is. Nem létezik olyan tantárgy, amibe ne lehetne egy kis szerepjátszást, színjátszást belecsempészni. Hagyjuk, hogy kicsit mások lehessenek a gyerekek, mint önmaguk. Sokkal könnyebben megnyílnak.
     
  6. Minden gyerek jó valamiben. Derítsd ki, mi az, és ezáltal mindig lesz egy téma, amihez nyúlhatsz, ha valamiben nehézsége támad.
     
  7. Tedd félre az előző évszázadban használatos „drákói szigort”. A mai fiatalok nem ijednek meg a beírásoktól, meg a fekete pontoktól. Inkább jutalmazz, az sokkal hatásosabb. Találj ki minél több lehetőséget, hogy jutalmazhass. A legrosszabbnak kikiáltott gyerekkel is csodát tehetsz, ha büszke lehet magára. (Ne értsen félre senki, nem csokiról meg cukorról van szó. Én jutalomkártyákat adtam, amit havonta összeszámoltunk. Akinek a legtöbb jött össze, hó végén oklevelet kapott. Év végén összeszámoltuk mindenkinek, és az első 3 helyezett élmény ajándékot kapott, pl. belépőt a Csodák Palotájába…)
     
  8. Néha legyél te is gyerek! Ezt nagyon fontosnak tartom. Nevess velük, hógolyózz velük, így fognak igazán közel érezni.
     
  9. Adj lehetőséget arra, hogy néha a gyerekek tanítsanak neked valamit, és hagyd, hogy ők irányítsanak benne. Nagyon élvezni fogod, ezt garantálom!
     
  10. Engedd nyugodtan közel a gyerekeket! Szeresd, hogy szerethessenek téged!
 

Lehet, hogy mindez elsőre soknak tűnik, de egyáltalán nem olyan nehéz! Nem igényel annyi energiát, mint beleimádkozni egy gyerekbe a tananyagot úgy, hogy egyfolytában ellenállásba ütközünk.

Új kor, újabb eszmények, új praktikák.

Sok dolog változott az elmúlt évtizedek során, de ami igazán fontos, az most is megvan. Minden embernek szeretetre van szüksége, még akkor is, ha keménynek mutatja magát. S ha ezt a szeretetet a gyerek nemcsak otthon, hanem az iskolában is megkapja, akkor később büszkén mondhatjuk, hogy mi is részt vállaltunk abban, hogy egészséges felnőtt vált belőle.

 
Kölöknet hozzászólások  
(6 hozzászólás) 
2015 június 10.
Szné Jászfalvi Erzsébet
Bocsánat, nem tudom, miért ment el 2x :(
2015 június 10.
Szné Jászfalvi Erzsébet
Kedves Helga! Én írtam, rólam szól. A facebookon megtalálsz, ha gondolod.
2015 június 10.
Szné Jászfalvi Erzsébet
Kedves Helga! Én írtam, rólam szól. A facebookon megtalálsz, ha gondolod.
2015 március 31.
Szegedi Helga
Fel lehet venni valahogyan a kapcsolatot azzal a tanárral, akiről a cikk szól. Nagyon szeretnék vele beszélgetni, mert mélységesen egyet értek vele és én valóban nagyon kezdő vagyok még.
Köszönet:
Szegedi Helga
2015 március 28.
Jászfalvi Erzsébet
Igen, valamilyen szinte egyet értek Triciával. Még én is emlékszem, hogy annak idején, amikor én gyerek voltam, bizony kinézték a pedagógusok maguk közül azokat, akik lelkiismeretesen végezték a munkájukat, és akik a gyereket tartották a legfontosabbnak a hétköznapi taposómalomban. Nem egy ilyen számunkra szentként tisztelt pedagógus volt kénytelen felmondani, mert ellehetetlenítették "kedves" kollégái. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez ma sokkal másképpen van, mert nem. Éppen ezért kéne egy hathatós reform, ami az oktatás rendszerét alapjaiban megváltoztatná, és kilökné magából azokat a tanárokat, akik nem erre a pályára valók. Ezt csak szívvel lélekkel jó csinálni, mert így van értelme, és így van eredménye. Szóval hagyjuk a portfóliót, és végre adjunk lehetőséget egy olyan rendszernek, aminek valóban a gyerek a középpontja. Sokkal több kisimult és mosolygós arc jönne szemben az utcán a tanítási idő végeztével.
2015 március 10.
Tricia
Annak idején, amikor tanítottam alsóban, év végén mindig taxit kellett hívnom, hogy elférjenek a virágaim. Zöldfülű kezdő voltam, és a "tapasztalt" kollégák nagyon rossz szemmel nézték a dolgot (mármint h. szeretnek gyerekek-szülők egyaránt). Nem is maradtam sokáig a pályán. És a velem együtt tanítani kezdők sem. 8500 HUF volt a kezdő fizetésem, de a fősuli után az egy vagyon volt, a gyerekekkel jól megvoltunk, viszont a kollégákkal és a konyhásokkal viszonylag hamar meguntam a küzdelmet. Pedagógus legyen a talpán, aki ebben a mostani gazdasági-kulturális közegben még tenni akar valamit.Elismerésem a szerzőnek.
Összes hozzászólás (6) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás