Iskola

Rájöttek, mi támogatja a gyermekek nyelvi és olvasási készségét

Nem kell valami igen bonyolult dologra gondolni: egy friss amerikai kutatás szerint a zene- vagy énektanulás javíthat a hátrányos helyzetű gyermekek nyelvi és olvasási készségén.

Miután kilenc- és tízéves gyermekek egy évig tanultak zenét, sikerült szinten tartani az olvasási eredményeiket, a zenét nem tanuló csoporté azonban visszaesett. Zeneórákon részt vevő diákok egy másik csoportja jobbnak bizonyult a hangok felismerésében és a nyelv megértésében - tudósított a BBC hírportálja az amerikai Northwestern Egyetem kutatásáról.

Nina Kraus kutató vezetésével több száz, Chicago és Los Angeles elszegényedett lakónegyedeiből származó diákot vontak be a vizsgálatba. Kraus korábbi kutatásai felhívták a figyelmet arra, hogy a zenetanulás az idegműködés serkentésével javíthatja a gyermekek iskolai összpontosítását és memóriáját. A kutatások azonban nagyrészt arra irányultak, hogyan segít a zenetanulás a viszonylag jómódú diákoknak.

A friss tanulmányban Kraus azt mutatta ki, hogy 

heti öt vagy több zeneóra megakadályozza az olvasási teljesítmény romlását,

ami általában a szegényebb gyermekeknél tapasztalható.

Egy másik, tizenévesekből álló, Chicago szegények lakta negyedéből származó csoport minden tanítási napon zenekari vagy énekkari próbán vett részt. A kutatók megvizsgálták agyhullámaikat, mert látni akarták, hogyan reagálnak a beszédhangokra. Két év zenei nevelés után az eredmények azt mutatták, a muzsikával nem foglalkozó kontrollcsoporthoz képest a zenélők gyorsabban és pontosabban különböztették meg a hangokat, különösen akkor, ha háttérzaj is nehezítette a dolgukat.

Kraus szerint vizsgálatuk megmutatta, a zenének kedvező hatása lehet az agyműködésre, és segítheti a tanulást, ám ez időigényes. 

"A kutatás arra is utalt, hogy a szegényes környezetben felnövő gyermekek agyműködése eltér, mert a körülmények befolyásolják a tanulási képességeiket. A gazdagabb családok gyermekei jobb tanulók, mint az alacsonyabb jövedelmű szülőké, és mi azt találtuk, hogy a zenei képzés úgy módosíthat az idegrendszer működésén, hogy jobban teljesítsenek az iskolában, és segíthet kiegyenlíteni az eltérő háttér okozta különbségeket" - magyarázta.

 
Kölöknet hozzászólások  
(10 hozzászólás) 
2014 november 10.
Marcsi
https://www.youtube.com/watch?v=Cz_-AmIW5I0

Elég szomorú, hogy Kodály országában sutbavágják a módszereit.
2014 augusztus 28.
Zita
A Kodály-módszert mindenütt a világon elismerik, alkalmazzák, csak Magyarországon nem becsülik igazán. No comment!
2014 augusztus 27.
N.Ildikó
Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy a tíz kisérleti iskola egyikébe járhattam. Nem lettem zenetanár, csak egy zenét értő, kedvelő, operában járó ember. Az egész életemre meghatározó élményt jelentett a Kodály módszer. A mai napig bármit le tudok szólmizálni, kottázni és furulyázni.
Mindhárom gyerekemet ének-zenei iskolába írhattam, sajnos őket nem Kodály módszerével tanították. Talán egyszer nálunk is újra fel lesz fedezve /mint a spanyolviasz/ a rendkívüli módszer, amit a japánok azóta is használnak. :)
2014 augusztus 27.
Szuromi Klára
Lépten nyomon felfedezik a spanyol viaszt. Ezt már 60 éve bebizonyították itt Magyarországon Kodályék, majd Kokas Klára, de Amerikában is vagy 20 éve. A legújabb kutatások pedig már neurobiológiai módszerekkel mennek.
Szegénységnek vagy gazdagságnak sincs köze hozzá. Az óvoda és az iskola minden gyerek számára kötelező, a zeneiskola pedig a "szegények"-nek ingyen van. Az oktatáspolitika ill. az óvoda-iskola prioritásai döntik el, hogy mit visznek/engednek be az iskolába vagy mit nem. A zene hatása a tanulási képességekre bizonyított. Sokkal több éneklési lehetőségre, zenei jellegű megnyilvánulásra lenne szükség, a gyerekek életében, ami nem feltétlenül az ének órák számának gyarapítását jelenti. Természetesen a szisztematikus, didaktikus foglalkozás megsokszorozza a hatást, de ha erre nincs lehetőség, már önmagában az éneklés vagy a hangokkal való foglalkozás - ami lehet akár zenélés is - hatásos. Fejleszti a hallási diszkrimináló képességet, ezáltal a hallás utáni szövegértést, a tollbamondást, a kombinációs és kreatív képességeket, sorolhatnánk.
2014 augusztus 23.
Gabi
Nem kell amerikai kutatás!! Hol vannak a magyar nagyjaink? Volt nekünk Kodály Zoltánunk, aki kutatások nélkül is megmondta. A világon mindenhol tanították a Kodály-módszert. Csak 2 perc! Íme:
https://www.youtube.com/watch?v=Cz_-AmIW5I0
2014 augusztus 19.
czaktam
Ezért csökkentették az énekórát heti 1 - re!!!
2014 augusztus 18.
Kopias
Ez nem csak a szegeny-gazdag,zenelö es nem zenelö gyerek függvenye, hanem hogy megteheti anyuka hogy a gyerekkel maradjon es foglalkozzon vele,vagy el kell menjen dolgozni.Halkan jegyezzük meg tovabba,hogy a gazdag gyerekeknek felfele kerekitenek,s mig az iskolak csupan a matematikai intelligenciat osztalyozzak,addig a gazdag gyerekek szemelyiseg- es karakterfejlödeset valamint erzelmi EQ-jat is erdemes lenne nagyito ala venni-ha mas nem,a krizis kapcsan,mert gazdag ide,zene oda,a hianyzo csaladot,melegseget vagy epp erkölcsi nevelest nem lehet penzzel potolni.Ezt ugyan mindenki tudja,de a cikkben ill. kutatasban a hangsulyok szamomra nem jöttek megfelelö mertekben elö.
2014 augusztus 18.
Zita
Nem kellenek ehhez amerikai egyetemek kutatói. Nagyon jó magyar szakemberein vannak. Kokas Klára (1992) A zene felemeli ,kezemet. Budapest: Akadémiai Kiadó munkájában részletesen le is írja, hogy hogyan fejleszthetjük zenével gyermekeink olvasási és írási teljesítményé.
2014 augusztus 16.
Kinga
Ezt en szemelyesen tapasztaltam....
2014 augusztus 15.
 
Kodály-módszer...
Összes hozzászólás (10) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás