Iskola

Óriási tanulságokkal zárult "AZ ÉV TANÁRA" szavazás

Az Év tanára díj egy egészen friss kezdeményezés, 2015-ben először hirdették meg. A levelezőversenyeket is lebonyolító Hebe kft. célja az volt, hogy kifejezésre juttassák tiszteletüket és nagyrabecsülésünket azon tanárok iránt, akik áldozatos (többlet)munkával foglalkoznak a gyerekekkel a tanulmányi versenyeik során.

Az Év tanára megtisztelő címet a diákok ajánlásai alapján ítélték oda tantárgyanként egy-egy tanárnak, a fődíjat pedig kisorsolták a pedagógusok között. A díjakat ünnepélyes keretek között adták át Gödöllőn.

A voksolás során mintegy háromszáz diák adta le szavazatát. A diákoknak 4-5 mondatban meg kellett indokolniuk, miért pont azt a tanárt nevezik be a versenybe, majd konkrét példákkal is alá kellett támasztaniuk döntésüket. A 300 diák által felsorolt tulajdonságokat a szervezők összegyűjtötték, és egy rövid statisztikát állítottak össze belőle. Nagyon érdekes, hogy a gyerekek által legfontosabbnak tartott és leggyakrabban említett tulajdonságok nem mutattak nagy szórást: 10 kategóriába be e is fértek.

A diákok által legtöbbször említett tulajdonság a segítőkészség, a támogatás („lehet rá számítani minden helyzetben”);

ezt az élményszerű tanítás követi (izgalmas, érdekes órák, megszeretteti, megeleveníti a tananyagot, tánc, bábozás, játékok );

harmadik helyen szerepel az, hogy a pedagógus modern és rendhagyó eszközöket is használ az oktatásban (interaktív tábla, csoportmunka, projektek, szerepjáték, kreatív játékok, filmnézés, PPT prezentáció, egyedi szemléltetés, CD hallgatás nyelvórákon);

majd a személyiség kisugárzás következik a  sorban (pl. szeret minket, szívvel-lélekkel, szeretettel tanít, biztat bennünket, második anyánk, mindent megtesz értünk, megérti a gondjainkat, meglátja a legjobbat bennünk, együtt örül velünk, mindenkiben a legjobbat keresi, lelkesít, nem kiabál, nyugodt);

de ugyanennyire fontosnak tartják a humort és a jókedvet.

Fontos számukra továbbá a tehetséggondozás, a személyre szabott foglalkozás (a gyengékkel gyakorol, a tehetségeket fejleszti/ igyekszik mindenkiből a legtöbbet kihozni/versenyekre készít fel),

ezzel szinte azonos jelentőségű, hogy szigorú, de igazságos .

Értékelték a diákok azt is, ha a tanáruk sok időt szán a gyerekekre (órán kívül, szabadidejében is foglalkozik a gyerekekkel, múzeumlátogatás, színházlátogatás, közös filmnézés, kirándulás)

és azt is, ha empatikus, tehát személyes problémákkal is meg lehet keresni, illetőleg felkészült és türelmes.

A nyelvi tantárgyaknál a legtöbben azt tartották fontosnak, ha a pedagógus jól magyaráz.

A diákok mondták...

Az egész életünkre hatással lévő személy.

Határozott, szigorú, de nagyon igazságos. Szinte a második anyánk.

Örökké mosolygó szeme megnyugtatja a gyerekeket.

Szolid, szorgalmas és nyílt jellemével az életre nevel bennünket.

A mi iskolánk egy informatikai iskola, és fontosnak tartjuk, hogy van egy olyan tanárunk, aki a számítógép elől is képes elragadni a figyelmünket az irodalom felé. Példaképünk.

Hitt bennem, biztatott, visszaadta az önbizalmamat.

Andrea néni az életre nevel minket! Azt kéri tőlünk számon, aminek a későbbiekben is hasznát vesszük.

Úgy gondolkodik, mint Galilei: „A gyerek feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem egy fáklya, amit lángra kell lobbantani.”

Miközben 3 kisgyerek várja otthon, fontos neki a mi sorsunk is. Osztálybulit szervez, moziba, kiállításra visz.

Amikor hozzákerültem, nagyon rossz tanuló voltam – diszlexia miatt –, de ő olyan sokat foglalkozott velem, hogy ma már versenyeken is részt veszek.

Ági néniben megvan a gyerekek iránti szeretet, többször kiállt mellettünk. A tudását is nagy szeretettel adja át. Ha gondunk van, vele mindent meg lehet beszélni.

Érdeklik mások érzései, segít a bajban.Tudását változatosan adja át. Kreatív feladatokat ad.

Szereti a gyerekeket. Igazságos minden esetben. Sokat megtesz az osztályért. Elmegyünk kirándulni. Jó fej, vicces, mégis rendet tud tartani.

Tehetséggondozó. Következetes. Órái színesek. Szigorú, de nagyon vicces. Új trükköket ad a nyelvtanuláshoz. Mindig meghallgatja az ötleteinket. Érdekli, mi van velünk iskolán kívül.

Órákon csapatmunkát is végzünk. Óráin interaktív táblázni és filmet nézni is szoktunk. Nagyon jó hangulatban telik az óra. Érdekes feladatokat hoz az órára. A rosszalkodót kordában tartja.

Hatodik éve szerkeszti diákjaival az ország egyetlen angol nyelvű iskolaújságját, amelybe még a rajzokat is mi készítjük számítógéppel.

Amikor ételekről tanulunk, mindig főzünk.

Sajátos tanítási módszereivel le tudja egyszerűsíteni a tananyagot. Nagyban megkönnyíti ezzel a tanulást, és hatékonyabb is.

Lajos bácsi elvárja tőlünk, hogy ne legyünk lusták.

Kati néni szigorú, de igazságos tanár. Céltudatos: nemcsak azt akarja, hogy jól beszéljük a nyelvet, hanem, hogy meg is szeressük azt.

Ő egy igazán becsületes és tisztalelkű ember, a diákversenyeken hagyja kibontakozni a gyerekeket. Vicces és minden szomorú diákot megvigasztal bármi áron. Ő a mi Hédi nénink, akit szerencsére nehezen felejt el az ember.


„A tanároknak is azt tanácsolom, legyenek hitelesek: A jó tanár élvezi a tanítást, szóba áll a gyerekekkel, ha kell, vitatkozik velük, és nem zavarja őket sem a kisgyerek, sem a kamasz.
A tárgyi tudás is fontos, de nem az a lényeg.”
(Vekerdy Tamás)

2015 június 03. Kölöknet

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás