Különleges helyzetekFelvételiÁltalános iskola

Általános iskolai kisokos

Elsős lesz a gyerekem!

Mikor a gyermek iskolába készül, rengeteg kérdésre szeretnénk azonnali és kimerítő választ kapni: Iskolaérett-e? Hogyan tájékozódjak az iskolákról? Írassam egyházi, esetleg alternatív iskolába? Hasznos-e a kicsinyeknek a nyelvtanulás? S effélék... Csokorba gyűjtöttük a témával kapcsolatos írásainkat, hogy ezzel is segítsünk kinek-kinek kérdéseire a választ megtalálni.

Iskola: Igen? – Nem?

Amikor gyermekünk hatodik életéve felé közeledik, szülőként egyre többet gondolunk az iskolára. Sok tanács hangzik el: hova írassuk a gyereket és hova ne, melyik tanító nénihez kérjük magunkat, s kit kerüljünk el mindenképpen. S arról is rengeteg tanácsot kapunk, hogy várjunk-e még egy évet, vagy mindenképpen fussunk neki az iskolának. A helyzetet csak bonyolítja, ha van már egy-két iskolás gyermekünk, és így sok-sok, akár egymásnak ellentmondó saját tapasztalatunk.

Az iskolaérettségi vizsgálat

Az iskolaérettség azt jelenti, hogy a gyermek fizikai és pszichés szempontból is képes megfelelni az iskolai követelményeknek, s az iskolás lét előmozdítja a fejlődését. Hazánkban mód van a rugalmas iskolakezdésre, így lehetőség van arra, hogy a gyermek iskolaéretten kezdje meg a tanulmányait, s elejét vegyük a túl korai kezdés által okozott kudarcoknak.

Az iskola felfedezése

Előbb tanító lettem, aztán szülő, s e két valóm több mint két évtized alatt érlelődött bennem eggyé, elválaszthatatlanná, teljességgé. Ezért könnyű megértenem a szülőtársaim dilemmáit, akik az iskola világát pusztán diákként szerzett emlékeikből igyekeznek maguk elé képzelni, és meginogni látszanak az emlékekből épített iskola előtt...

Frontális osztálymunka: amikor a tanár magyaráz...

Érdeklődő szülőként a legkülönfélébb impulzusok érnek, amikor gyermekünknek iskolát keresve, egy-egy nyílt órára ellátogatunk. S az értékeléshez jobbára csak homályos intuícióink vannak; bizony, nehéz megfogalmazni, hogy mitől jó (és mitől nem) egy hagyományos, vagy éppen modern, alternatív módszerekkel vezetett óra. A tudatos értékeléshez érdemes mélyebben megismerkedni a különböző tanítási stratégiák lehetőségeivel és veszélyeivel.

Kooperatív tanítás

Érdeklődő szülőként a legkülönfélébb impulzusok érnek, amikor gyermekünknek iskolát keresve, egy-egy nyílt órára ellátogatunk. S az értékeléshez jobbára csak homályos intuícióink vannak; bizony, nehéz megfogalmazni, hogy mitől jó (és mitől nem) egy hagyományos, vagy éppen modern, alternatív módszerekkel vezetett óra. A tudatos értékeléshez érdemes mélyebben megismerkedni a különböző tanítási stratégiák lehetőségeivel és veszélyeivel.

Drámapedagógia az osztályteremben

A tanári magyarázatok világában felnövekedett szülőként bizony nehéz megítélni, hogy mitől is jó egy alternatív módszerekkel vezetett tanítási óra. Pedig a tevékenység- és élményközpontú tanítás nem boszorkányság: ugyanúgy „szabályai” vannak, mint a jól felépített tanári előadásnak. Most a tanítási dráma „működését” és néhány formáját mutatjuk be.

Iskolai délelőttök, iskolai délutánok

Az iskolában – s ezzel egyránt így vannak kicsik és nagyok – mindaz, ami a tanításon kívül történik, legalább ugyanolyan fontos, mint a tanórák. Van, ahol a kötetlenebb, pihentető foglalkozásokat beépítik a munkatervbe (iskolaotthon). S van, ahol időben jobban elválik egymástól a "munka" és a "szórakozás"...

Alternatív pedagógiák

A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban igyekeztünk összegyűjteni a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket. A különböző programokat bemutató cikkeinket itt megtalálhatja.

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XTrefl