Különleges helyzetekFelvételiKözépiskola

Csökkenhet a feladatok száma

Tanárok szerint is kevés volt a 45 perc

Mint arról korábban beszámoltunk, sokak szerint aránytalanul nehéz volt a nyolcadikosok idei matematika felvételije. Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal közoktatás-szakmai elnökhelyettese reagált a szülők és a diákok kommentekben megfogalmazott véleményére.

Az elnökhelyettesnek felvetettük, hogy a visszajelzések szerint a korábbiaknál nehezebb volt az idei nyolcadikos matematika feladatsor. Legtöbbeknek az időtényező okozott gondot: a feladatsor megoldására rendelkezésre álló negyvenöt perc aránytalanul kevésnek bizonyult a feladatok mennyisége mellett. Egyes tanulók önbizalmát jelentősen megtépázta, hogy a gyakorlás, a különórák sem segítettek a sikeres felvételiben. Emellett a hozzászólok egybehangzóan állították, hogy a magyar nyelvi teszt pedig éppen a másik véglet, kifejezetten egyszerű volt.

Pósfai Péter felvetéseinkre a következőkkel reagált: – A feladatsorokat bizottságok állítják össze, ahol az adott korosztály tanításában napi gyakorlattal rendelkező, különféle iskolatípusokban (gimnázium, szakközépiskola) tanító, a feladatlap készítésben is járatos tanárok dolgoznak. E bizottságok a feladatsorokat a tartalmi előírásokra és a korábbi feladatsorok elemzéseire támaszkodva, saját szakmai tapasztalataik alapján állítják össze.

:

Fórumunk a témában

"Nem értem, miért csinálnak két, ennyire másképpen működő feladatsort? És mi lesz azzal, aki matekból nincs a toppon, de magyarból jó amúgy?" Bővebben...

Természetesen kíváncsiak voltunk az idei eredményekre, hiszen az eddigi visszajelzések alapján a vártnál nehezebb volt a matematika felvételi. – A dolgozatokat a vizsgákat szervező középiskolák javítják. Ennek megfelelően az idei eredményeket még nem ismerhetjük, azok február közepén válnak véglegessé. A közeljövőben az Oktatási Hivatal a vizsgák után elkészíti a vizsgateljesítmények statisztikáját, és ezt az évek óta megszokott módon, honlapján nyilvánosságra is hozza – tájékoztatott az elnökhelyettes. Pósfai Péter emellett hozzátette, hogy a vizsgák feladatlapjai az előző évek eredményei alapján jól mérik fel a diákok teljesítményét, és az előkészítés folyamata az idén is az előző évekhez hasonlóan átgondolt és ellenőrzött volt.

A tanárok, diákok valamint a szülők leginkább a megadott időtartamot kevesellték, ennek megváltoztatására azonban kevés esély van. – 2004-ben vezettük be a 8. évfolyamos diákoknak a központi írásbeli vizsgát, és már a kezdetektől 45 perc áll a tanulók rendelkezésére. A gyerekek érdekében nem látom okát a változtatásnak, a jövőben viszont elképzelhető, hogy a feladatok mennyisége csökken – zárta mondandóját Pósfai Péter.

Balázs Erzsébet (Nagykovácsi Általános Iskola matematika szakos tanára):

A példákat látva, az a meglátásom, hogy a jó képességgel rendelkező diákoknak is komoly fejtörést okozhat egy-egy feladat megoldása. Magukat a feladatsorokat jónak tartom, hiszen több összetevőből áll, emellett olyan részek is felfedezhetőek, ahol nem számít annyira a tudás. Új dolgokkal is találkozhattak a diákok, mint például a diagramok, kombinatorika, táblázatelemzések. Az előbb említettekkel szerintem nincs különösebb probléma, ellenben a feladatsorokra kiszabott idővel annál inkább. Negyvenöt perc nem elég ahhoz, hogy a diák értelmezze, majd meg is oldja a példákat!

Csányi Erzsébet (Budenz József Általános Iskola és Gimnázium matematika szakos tanára):

A gyerekek elmondása szerint nehéz volt a feladatsor, sokan nem jutottak el az utolsó példáig, emiatt sok tanítványom le is volt törve a felvételit követően. Már az első feladat sem volt könnyű, és valljuk be őszintén: ez a felmérő nem tíz, hanem sokkal több feladatból állt, hiszen az egyes példáknak voltak alágai is. Háromnegyedóra alatt egy közepes tanuló egész egyszerűen nem jut el az utolsó kérdésig. Véleményem szerint nincs arányban a feladatok nehézségi foka a megadott időtartammal!

 
Kölöknet hozzászólások  
(15 hozzászólás) 
2010 január 31.
biri
Azt eddig is tudtuk, hogy a matek tesztek nagy része nem a tananyagról szól. Ezeket a feladatokat azok a gyerekek tudják megoldani jól, akik éve óta matek szakkörre, tehetséggondozásra, versenyekre járnak. A többség azonban nincs hozzászokva ehhez a gondolkodásmódhoz, mert nem ezt tanítják nekik az iskolában. Az alsós tananyag pl. típusfeladatok ismétlése azzal a különbséggel, hogy az 1. o.-ban a 20-as számkörben, a 2.-ban a 100-as számkörben, stb... dolgoznak. A logikai gondolkodás, a gyors felfogóképesség és a kreativitás fejlesztése elmarad. Pedig hasznos lenne, különösen annak tudatában, hogy a felvételi teszteken pontosan ezeket kérik számon a gyerekektől - ráadásul túl rövid idő alatt - "kompetencia" néven. A mai gyerekek egyáltalán nem buták és lusták. Az én jó képességű, humán beállítottságú nyolcadikos lányom egy átlagos budapesti iskolába jár. Sokáig ötös volt matekból, most félévkor négyest kapott. Megoldotta az interneten fellelhető teszteket, eljárt az ált. isk. és az egyik gimi felvételi előkészítőjére (az utóbbiban 16ezret fizettünk a matekért), ennek ellenére mindössze 24 pontot szerzett. A magyar 49 pontos lett, de ettől nehezebbel is elboldogult volna, ha lehetőséget kap rá. A magyar annyira könnyű volt, hogy rengeteg egyforma eredmény fog születni. Fel kell tehát készülnünk arra, hogy a központi írásbeli értékét túlnyomórészt a matekból megszerzett pontok jelentik. Ez pedig igazságtalan hátrányt jelent a humán beállítottságú gyerekeknek. Elgondolkodhatnak az Oktatási Hivatal illetékesei azon, hogy normális dolog-e az, ha a matek átlag 10-15 pont, a magyar 40-45 pont lesz! A teszteket és a javítókulcsokat pedig nem lenne szabad a pótfelvételi előtt közzétenni! Mennyivel jobban jártak azok, akik betegeskedtek 23-án!
2010 január 29.
Egy nyolcadikos
én is 4-5ös matekos vagyok...eddig 4es voltam és most 8.ban 5ös...és nekem csak 15pontot sikerült elérni...amúgy én ahogy böngésztem a régebbi feladatsorokat nekem azok könnyebbnek bizonyultak...
2010 január 29.
szdia
Kedves Felvételizők és kedves Szülők! Ma került fel egyik (pedagógiában jártas) szakértőnk cikke, mely tulajdonképpen egy levél minden reményvesztett illetékesnek. Olvassátok el, érdemes! http://koloknet.hu/1038-kedves-remnyvesztett-felvteliz Üdv: A Kölöknet csapata
2010 január 29.
Gáspár Dóra
Én egy erős négyes matekos vagyok, és csak 22 pontot sikerült összegyűjtenem a matek felvételiben!Nehéz volt!
2010 január 29.
Nagy Erzsébet
Nem szeretném, ha a gyermekeimet azok a "gyakorló" tanárok tanítanák, akik az idei feladatsort összeállították. Ez egy lelketlen munka volt! Nem az a kérdés, hogy felborul-e a sorrend, hanem az, hogy miért lehet büntetlenül fruszrálni több ezer gyereket?
2010 január 29.
 
Egy nagymama hozzászólásával teljesen egyetértek! A legtöbb feladatban csak a számok változtak. Ez esélyegyenlőség? Mi a teendő?
2010 január 29.
Egy nagymama
A pótfelvételizők tarolnak! XD Ha megnézték az eredeti felvételit játszva megcsinálták. Ugyanis részben csak a számokat változtatták meg, (Meg persze a neveket.)de a feladatok lényegében hasonlóak voltak.
2010 január 29.
 
Egy anyuka Rékának gratulálok! Kocsis Anikó hozzászólását akár én is írhattam volna, mert mi is hasonlóan jártunk. Azóta azon gondolkodom, hogyan tudom lelkileg segíteni a gyermekemet, mert az eredmény már ennyi marad.
2010 január 29.
Egy Apuka.
Kedves Réka. Ha te, aki matek versenyekre járt, sőt még matek tanárhoz is - és végig kitűnő voltál - akkor ez nem egy eget rengető eredmény. A maga nemében elfogadható, de gondolom előtte te sem ezzel számoltál. Viszont ha figyelembe vesszük, hogy vannak matekból nálad gyengébb képességűek is /és itt ezt senki ne vegye sértésnek/ akik nem tudják, mondjuk megfizetni a különórákat, magántanárt akkor, számukra az írásod kicsit sértőnek tűnik. De hogy a te kedved se legyen felhőtlen én már szerdán láttam 50 pontos matekot. A többieknek pedig csak azt tudom mondani, az eddigi átlag úgy KB:25pont, és ez több helyen írt felvételi eredmény. Igaz ettől vannak jobbak és sajnos rosszabbak is.
2010 január 28.
réka.
Én is most felvételiztem. Első osztálytól kezdve járok versenyekre és matektanárhoz, de nem értem el soha semmilyen különösebb eredményt matematikaversenyben. Ötös tanuló vagyok, végigértem a feladatokon, 42 pontos lett. Én meg vagyok vele elégedve. A nyelvtanom 49 pont lett.
2010 január 28.
Kocsis Anikó
Nemhogy a közepesek, de a legjobbak sem jutottak el nálunk (az osztályban) az utolsó (két) feladatig!!!! Az án gyerekem azt élte át, hogy hiába hajtott fél évig (előtte is 4-5 volt, előkészítő, magántanár, fejfájás) kudarcot vallott. Ez volt az extra stressz és sok munka jutalma. És most attól retteg, hogy emiatt nem fog bekerülni oda, ahová szeretne.
2010 január 27.
Reményvesztett felvételiző
Igazából nem is a feladatok voltak nehezek, hanem a feladatoknál sokat kellett számolni, és ezzel ment el az idő! És ebben az évben sok szabályt is kellett alkalmazni a feladatoknál!
2010 január 27.
Diák
Én is írtam felvételit és másodjára könnyű de ott mire értelmezed meg minden !!én dicséretes vok matekból és nekem is nehéz volt!!Iet adni h a matek szakos tanár nem tudja hibátlanra akk a gyerek h tudja meg írni???
2010 január 27.
Egyed Zsolt
Úgy gondolom, hogy a matematika feladatok nem voltak aránytalanul nehezek, azonban az idő kevés volt. Ezt azért mondom ,mert ezt egy megfelelő szakembernek 20 perc alatt meg kell oldania, ha a gyerekeknek 45 percük van. A feladatok elolvasása értelmezése és megolása valószínűleg még megy is fejben, de olvashatóan leírni a különböző instrukciókkal (magyarázd, indokold, készíts vázlatot) 20 perc alatt nem biztos, hogy sikerülne. Ugyanakkor ez az egyetlen olyan ahol a gyerekeknek nincs javítási lehetősége, mert itt nem hagyhatnak ki egy évet és nem próbálhatják meg jövőre vagy az után ismét mint a felsőoktatás felvételijénél. Azaz erősen meghatározza a jövőjüket a feladatsor összeállítása.
2010 január 27.
hátha...
Ezt az ötletet a feladatszám csökkentéséről még nem olvastam. A másik a statisztika nyilvánossága, ami jó hír. meg is néztem az OH honlapján a tavalyi statisztikát, ott van a megoldókulcsok alatt. hát, egyesítve közölnek a matek-magyarról egy százpontos grafikont. na ez az, amivel az idén semmire se megyünk, szóval el kellene érni, hogy külön matek-magyart közöljenek...
Összes hozzászólás (15) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás