Szülő- és gyereknevelés

A csevegés felturbózza a gyermeked agyát!

A legtöbb szülő tisztában van vele, hogy segíti a gyermeke szellemi fejlődését, ha sokat beszél hozzá. Ám egy új kutatás arra világított rá, hogy a gyermek agyi növekedésére nem az van leginkább hatással, hogy mennyit beszélnek hozzá,  hanem az, ahogyan beszélnek.

A legtöbb szülő tisztában van vele, hogy az segíti leginkább a gyermeke szellemi fejlődését, ha sokat beszél hozzá. Ám egy új kutatás arra világított rá, hogy a gyermek agyi növekedésére nem az van leginkább hatással, hogy mennyit beszélnek hozzá,  hanem az, ahogyan beszélnek. Ahelyett, hogy összetett szavakkal árasztanánk el, vagy tanulókártyákat mutogatnánk neki abban a reményben, hogy szókincsét fejlesztjük, sokkal inkább a párbeszéd „váltakoztatására” kellene rábírnunk őket  – más szóval csevegni kellene velük.

A kutatók, 4-6 éves gyerekeknél azt találták, hogy a velük folytatott kétirányú kommunikáció, azaz kölcsönös párbeszéd átalakította a gyermekek agyát. Az írásos tesztek és az agyi MRI-vizsgálatok is azt mutatták, hogy a társalgás fokozta az agyi fejlődést és növelte a nyelvi készségeiket. És ez – más korábbi kutatások tanulságaival szemben – nem függött össze a szülők szocioökonómiai státuszával (jövedelem, iskolázottság).

Tehát nem csak az a fontos, hogy beszélj a gyerekedhez, hanem hogy beszélgess a gyerekeddel. Nem lehet csak úgy beleönteni a nyelvi képességeket a gyerekek fejébe, hanem párbeszédet kell folytatni velük e képességek fejlesztése érdekében.

Ez a felfedezés egy hatalmas fordulatot jelent ahhoz képest, amit ezidáig a nyelvi fejlődésről gondoltunk. Egy 1995-ös kutatás megállapította, hogy a legjómódúbb családok gyermekei, három éves korukig 30 millió (!) szóval többet hallanak, mint a legszegényebb társaik. Ennek alapján a kutatók amellett érveltek, hogy a „30 millió szavas szakadék” teljesen más fejlődési pályára állítja a gyermekek sorsát, és ez sokkal később is érezteti hatását.

Manapság számtalan tanulási applikáció és gyerekjáték jelenik meg annak érdekében, hogy ezt a „szó-szakadékot” feltöltse, és növelje a gyerekek szókincsét. Ám most úgy látszik, hiába árasztjuk el a gyerkeket milliónyi szóval, ha hiányzik egy a fejlődéshez szükséges hozzávaló: az emberi kapcsolatok és a társas érintkezés.

A kutatásról szóló tanulmány azt tanácsolja a szülőknek, hogy talán beszéljenek kevesebbet... és hallgassanak többet...

A vizsgálati eredmények azt mutatták, hogy a felnőttek által használt szavak száma lényegtelen az agyi aktivitás során. Ami igazán számít az a párbeszéd „fordulóinak” száma.

A gyerekek otthon hangfelvevőt viseltek, amely rögzített minden szót, amelyet hallottak vagy mondtak. A kutatók elemezték a felvételeket a gyerek és a felnőttek közötti kétirányú kommunikációs helyzetek szempontjából, és azt találták, hogy a kétirányú interakciók száma látványosan együtt mozgott a gyermekek nyelvi tesztjeinek eredményeivel, továbbá az agyuk azon részének aktivitásával, amely a beszédtevékenységért is felelős.

Ezen vizsgálatok eredményei az első bizonyítékei annak, hogy a családi társalgás összeköttetésben áll a gyermeki agy növekedésével és fejlődésével.

A kutatók tanulmányukban arra is kitérnek, hogy a jómódú, átlagosan többet beszélő családok gyermekeinek és a szegénysorsú, de sokat csevegő családok gyermekeinek teszteredményei és agyi aktivitása hasonló volt. Ezért aztán a tudósok arra bátorítanak mindenféle háttérrel rendelkező szülőt, hogy folytasson gyakori párbeszédet gyermekével – már csecsemőkorban is: kétirányú „csevej” lehet például már a baba hangjának vagy arckifejezéseinek az utánzása is.

A cikk forrása: World Economic Forum

2018 május 14.

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás