Iskola

Mi állhat a romló iskolai teljesítmény hátterében? A szakértő válaszol

Az osztályfőnök szerint valamennyire megtanult olvasni elsőben, de egy szintről nem tud tovább jutni. Ez okozza a szövegértési és helyesírási problémákat is. Szerinte nem szabadott volna másodikba engedni a gyereket...

Aggódó olvasónk kérdése

A kisfiam Krisztián 10 éves, harmadik osztályos. Tanulási nehézségben veszélyeztetettnek lett második vége felé nyilvánítva, 2 évre szóló papírunk van a Nevelési Tanácsadótól. Iskolát váltottunk ugyan költözés miatt, de már félévkor jelezte a tanító néni, hogy újra bizottság elé szeretnék küldeni. Nem történt azóta semmi, az igazgató szerint nem tudja küldeni, mivel a papírja 4.osztály végéig érvényes. Most már eltelt az iskolaév, behívatott az osztályfőnök azzal, hogy javasolja az osztályismétlést, bár jegyei alapján a kettese meg van legalább minden tantárgyból. Mivel nagyon le van maradva társaitól Krisztián, és jövőre sok lesz a tananyag, a történelmi olvasmány.


Az osztályfőnök szerint valamennyire megtanult olvasni elsőben, de egy szintről nem tud tovább jutni. Ez okozza a szövegértési és helyesírási problémákat is. Szerinte nem szabadott volna másodikba engedni a gyereket. Én kértem az előre hozott vizsgálatot a Nevelési Tanácsadótól, de időpontot csak akkor adnak, ha van az iskolától pedagógiai szakvélemény, amit kértem, de nem történt azóta semmi.
A gyerek feladta, azóta, hogy mondtam neki, mit javasolt a tanító, néni hozza az egyeseket. Eddig is szorongott az iskolában, rosszkedvű volt, nem volt sikerélménye. Félek attól, hol van még az iskolás évek vége, addig hogyan fog így eljutni?!Ha maradna ismét harmadikos, év végére mi fog változni. Arról már nem is beszélve, hogy milyen gonosz tud lennie gyerek a gyerekkel szemben, és félek csúfolni fogják az évismétlésért az iskolában.

Segítségre van szükség, de nem tudom, kihez fordulhatnék. Közben kilátásban van egy németországi kiköltözés, apuka már 2 éve ott dolgozik, szeretnénk újra egyesíteni a családot, van egy 8 éves és egy 8 hónapos gyerkőcünk még. Itthon is próbáltuk ezt, nem sikerült, sajnos. Nem tudom, mennyire befolyásolná az ottani iskolai teljesítményt ez a diszlexia, diszgráfia probléma. Ha jól tudom, okozhatja ezt az elsőben rosszul, vagy gyors egymásután történő betűk tanítása. A fiamnak van kedve külföldön megpróbálni, bár félek, ha itt magyarul nem sikerült, ott még nehezebbnek gondolom. Vajon meg tudja e ugrani a nyelvi akadályt? A diszlexiásokat nyelvtanulás alól fel szokták menteni, de azt még is egy másfajta tanulásnak tarom, mint könyvből megtanulni egy nyelvet. Kiköltözés végleges lenne.


Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: H.

 

A komplex szakértői vizsgálatot valóban akkor köteles elvégezni a Szakértői Bizottság a szülő kérésére, ha az előző vizsgálat óta 2 év telt el. A szülőnek joga van azonban kérvényezni a korábbi diagnózis felülvizsgálatát, javaslom, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel. Ha Krisztiánnak valóban minden tárgyból nehézségei vannak, akkor elképzelhető, hogy nem diszlexia, hanem valamilyen más fejlődési zavar vagy probléma áll a háttérben. Megfelelő fejlesztést pedig csak pontos és helyes diagnózis esetében kaphat. A Pedagógiai Szakszolgálatoknál (korábban Nevelési Tanácsadó) általában nem csak vizsgálatokat végeznek, hanem fejlesztő foglalkozásokat is tartanak, illetve a gyermekről írt véleményben javaslatot tesznek arra, hogy milyen típusú fejlesztésben kellene részesülnie.  A diszlexiás gyerekek számára többféle terápia is hatékony lehet (pl. Mozgásos terápiák, Alapozó terápia, Sindelar módszer), amelyet kisiskolás korban érdemes végezni.

Diszlexia esetén a fejlesztő terápiák azért is nagyon fontosak, mert elősegíthetik az idegen nyelv tanulását. Általánosságban elmondható, hogy a diszlexiával élő gyerekek nehezebben sajátítják el az idegen nyelveket. Sokszor valóban felmentik őket a nyelvtanulás alól az iskolában, de fontos, hogy megfelelő módszerekkel ők is képesek megtanulni más nyelveket. A diszlexia tünetei ráadásul nem minden nyelvben jelentkeznek azonosan, a különböző nyelvek ugyanis különböző feldolgozást igényelnek. Elképzelhető, hogy az egyik nyelv kevesebb, a másik több nehézséget okoz. Fontos a sok gyakorlás, ami egy német nyelvű iskolában elkerülhetetlen, hiszen folyamatosan az új nyelvet hallja a gyermek a környezettől.

Ahogy Ön is leírta, a kudarcélmények, a szorongás a tanulási teljesítmény további romlását okozhatja, ezért szülőként leginkább sok bíztatással, elfogadással segítheti Krisztiánt. A legkisebb eredményt is jutalmazza pozitív megerősítéssel (leginkább dicsérettel). Ha van olyan téma, amely különösen érdekli Krisztiánt, olvassanak akár együtt róla. A megerősítés és az izgalmas témák remekül tudják motiválni a gyerekeket.

Krisztián most pont olyan életkorban van, amikor a nyelvhez kapcsolódó agyterületek még fejlődésben vannak, ezért fontos lenne, hogy megfelelő fejlesztést kapjon (amihez feltétlenül szükséges a diagnózis). Ha a Nevelési Tanácsadótól nem kapnak elegendő segítséget, akkor érdemes lehet a háziorvosuktól beutalót kérni és a körzetükben lévő gyermekpszichiátriai osztály ambuláns vizsgálatára bejelentkezni.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás