Kérdések

Kedves Szakértő! Kisfiam 3 és fél éves, problémám (amit most tudtam meg egyik ismerõsömtõl) a gyerek életében kimaradt a mászás, elõször tanult meg menni és utána mászott. Saját tapasztalatából tudja, hogy ez késõbb a tanulásban gondot fog okozni, szeretném ezeket a gondokat megelõzni, de nem tudom hogyan kezdjek neki. Hallottam egy felmérésrõl ami alapján meg tudják mondani milyen gondokra számíthat a szülõ a késõbbiek folyamán, de sajnos nincs lehetõségem elvinni egy ilyen felmérésre, mivel az isten háta mögött élünk egy kis faluban. Szeretnék segítséget kapni ezzel kapcsolatban, mit is tudjak a gyereknek tanítani. Elõre is köszönöm: egy elkeseredett anyuka


Szakértőnk válasza:

Kedves Asszonyom!

Valóban többször szerepel a  tanulási vagy magatartási zavarral küzdő gyermekek anamnézisében, hogy csecsemőkorukban a mozgásfejlődésük nem megfelelő ütemben zajlott, vagy egy-egy fázis, mint például a kúszás vagy a mászás kimaradt. Ez hátráltatja a gyermeket abban, hogy megfelelően tapasztalja meg a világot, a saját testét, a teret, stb., hiszen a mozgás fejlődése szoros kapcsolatban van az idegrendszer érési folyamatával. Ám nem egyenesen következik a fentiekből az, hogy minden gyermek, akinél  kimaradt a mászás, vagy felcserélődtek a mozgásfejlődési fázisok, tanulási zavarban fog szenvedni. Azt gondolom azonban, mindig jobb az óvatosság, s az anyai megérzéseket és aggódást is mindenképpen komolyan kell venni. Sajnos, nem tudom, pontosan hol laknak, így nem tudok konkrét intézményt ajánlani a közelben, ahol segítséget kapnának. Ami biztos, hogy minden megyeszékhelyen, de több városban is működik  Nevelési Tanácsadó vagy Pedagógiai Szakszolgálat, ahol 3 éves kortól fogadják a gyerekeket. Itt pszichopedagógus, logopédus, mozgásfejlesztő szakember, pszichológus végezheti el azokat a vizsgálatokat, amelyek megmutatják, hogy van-e most gyermekénél valamilyen elmaradás, vagy megfogalmazható-e a gyanú a későbbi probléma megjelenésére. Adott esetben például mozgásfejlesztést ajánlhatnak, s otthoni gyakorlatokkal látják el, hogy a bejárási nehézségeket áthidalják. Az is lehetséges, hogy tudnak olyan szakembert ajánlani, aki az Önök lakóhelye közelében felkereshető.

Amennyiben ez a lehetőség végképp megoldhatatlan az Ön számára, akkor javaslom, hogy keresse fel a helyi jegyzőt, aki meg tudja mondani, melyik környező iskolában alkalmaznak fejlesztő pedagógust vagy logopédust, illetve melyik iskolába jár ki utazó gyógypedagógus a sajátos nevelési igényű gyerekekhez. (Utazó gyógypedagógust a Nevelési Tanácsadók, a Pedagógiai Szakszolgálatok, a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság is alkalmazhat éppen a nehezen megközelíthető területek ellátására.) Ebben a kérdésben valószínűleg az iskolaigazgatótól is kérhet tanácsot. Több kistelepülésen gyakorlat, hogy olyan esetekben, mint az Önöké, a fiatalabb gyermekeket kérésre az utazó gyógypedagógus felméri, s megfelelő gyakorlatokkal,  tanácsokkal látja el a szülőket.

Remélem, sikerül megkapnia azt a támogatást, amely gyermeke megfelelő, harmonikus fejlődését segíti és az Ön megnyugtatására is szolgál!

Üdvözlettel:

Kereki Judit