Karantén tippek

Karantén tippek

Hogyan éljük túl a non stop összezártságot a családunkkal? Mivel színesítsük a napjainkat?  Hogyan töltsük hasznosan az otthon töltött időnket? Mivel könnyítsük meg a gyerekek otthon tanulását?
Ilyen és ehhez hasonló kérdések megoldására szeretnénk napi tippeket adni szülőknek és gyerekeknek egyaránt.

Témáink:

  • gyerektanulás
  • szabadidő gyerekkel
  • felnőtteknek kikapcsolódás

Minden napra egy kreatív feladat - hétfő: Mire gondoltam

A hatékony tanulás alapvető feltétele az, hogy a tanuló „megérkezzen” a tanulási szituációba. Amíg a gyerekek nem hangolódnak rá a tanulásra, annak eredményessége is sokkal alacsonyabb fokú lesz. A tanuláshoz elengedhetetlenül fontos egyfajta aktív koncentrációs szint elérése, ami könnyen megalapozható a képzeletgazdagságot fejlesztő és egyben az odafigyelést is serkentő rövid, tanulást indító játékokkal. Ennek egyik példája az alábbi, ún. ráhangolódást segítő feladat.

Tanulási cél:

A feladat célja, hogy elősegítse a tanulók megfigyelőképességének fejlődését és elgondolkoztassa őket a helyes értelmezések fontosságáról. A feladat elvégzéséhez, és ahhoz, hogy jól értelmezzék társaik mondandóját elengedhetetlen a fokozott koncentráció és odafigyelés, valamint a fantáziadús gondolkodás.

A megvalósítás lépései:
A játékot ideális esetben legalább négy-öt fő játssza, de akár két fős verzióban is könnyen megvalósítható.

Négy-öt fős verzió: A játékosok körbeülnek, és egytől ötig, illetve négyig húznak egy sorszámot, ami a szereplés sorrendjét jelzi. Az 1⃣-es számú résztvevő kigondol egy hétköznapi tevékenységet és elmutogatja: például megvajazza a kenyeret. Ezt a mozdulatot a 2⃣-es számú igyekszik megérteni, és anélkül, hogy elárulná, amire gondolt, mutogatással folytatja a cselekvést: például salátát tesz a vajas kenyerekre és szendvicset készít. A 3⃣-as számú tovább mutogat: például körbeadhatja a szendvicseket, s ugyanezt teszik a következők is. Az adott példát folytatva 4⃣-es számú megeszi a szendvicseket, az 5⃣-ös pedig elmosogatja a tányérokat. ‼Fontos szabály, hogy a gyakorlat közben senki sem szólhat a másikhoz, és metakommunikációs eszközökkel sem árulhatja el egyetértését vagy egyet nem értését. Ha véget ér a cselekvéssor, a játékosok megbeszélik, hogy mi volt az első számú játékos mondandója, és mennyiben kötődtek, vagy nem kötődtek ehhez a többiek.

Kétfős verzió: A két játékos szemben áll egymással. Az egyik elkezd egy cselekvést, és a másik folytatja azt. A feladat lényege itt abban áll, hogy mindkét játékos, amikor úgy érzi egy komplett cselekvéssor futott le, akkor kézfelemeléssel jelzi azt. Ha a játékosok egy hullámhosszon voltak, akkor feltehetően egyszerre fogják jelezni a cselekvéssor végét.
Megjegyzés: nagyobb csoportok esetében egy erre vállalkozó játékos a teljes csoport előtt mutogatja el a kezdő tevékenységet. A csoportból bárki, aki úgy gondolja, hogy felismerte azt, feláll és folytatja a következő mozzanattal. Aki ezt felismeri, szintén feláll és folytatja az eseménysort. Addig kell folytatni, amíg mindenki részt nem vett. A feladat végén hasonlítsuk össze az elképzeléseket és legyünk felkészülve a meglepetésekre. Legvégül pedig a tanulók megvitatják a feladat üzenetét egy közös beszélgetés keretében.

Példakérdések a levezető beszélgetéshez:

  • Mi történt a játék folyamán?
  • Milyen szerepet játszott a képzelőerő a feladatban? Szükség volt annak használatára?
  • Megesik, hogy az üzeneteket az életben is rosszul értelmezzük?
  • Milyen következményekkel járhat ez?
  • Mit tehetünk ennek elkerülése érdekében?
  • Feladatfejlesztő: Perez Natália festőművész
  • Kipróbálás helyszíne: Meszesi Általános Iskola, Pécs

A játék forrása: Kreatív Partnerség Magyarország

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XA szív vége - Teakiadó