Szülő- és gyereknevelés

EZ A 10 LEGJOBB FEJLESZTŐ JÁTÉK A NYÁRRA!

Nem is sejtjük, hogy a különböző játékok milyen sok területen megdolgoztatják a csemetéket.
Gondoltad volna, hogy a homokozóban például a szókincsét, egy vizes játékkal a finommotorikus, a kerékpáron, vagy a hintán pedig a tanulási képességeit is fejlesztheted? Mi ezeket a fejlesztő játékokat ajánljuk a nyári szünetre.

Pattanjunk nyeregbe!

1 éves kortól négykerekű babajárgányon, 1,5 évesen futóbiciklivel, 3-4 évesen pótkerekes kerékpáron, majd 5 évesen már két keréken is közlekedhet a csemete.
Esetleg háromkerekű roller, majd később két kerekű? Mindegy, melyiket választjuk, a lényeg a mozgás. Ez ugyanis az egyik legfontosabb eszköz, amivel hatni lehet az idegrendszerre.
A mozgás- és egyensúlyfejlesztő játékok rendszeres használata bizonyítottan segít megelőzni a gyermeknél beszédfejlődési- és a későbbi életkorban jelentkező tanulási- és részképesség gyengeségeket és viselkedési problémákat. Segítségükkel a gyermek mozgása harmonikusabb, összerendezettebb lehet. Szóval, amennyit csak lehet, pattanjunk a nyáron nyeregbe!

Homokozzunk! 

A vizes homokkal könnyebb dolgozni, mint gyurmával a későbbiekben, a homokozás tehát remek előkészítés a kéz- és karizmok edzéséhez.

Az alagútásás, lapátolás komoly erőpróba egy kisgyermek számára, a homokban közlekedő járművek tologatása,
a vár vagy sütemények díszítése aprólékos mozdulatokat igényel. Homokozás közben számtalan alkalmunk kínálkozik a szókincsfejlesztésre is.
A színeket (sárga vödör, kék lapát), ellentétpárokat (nehéz-könnyű kanna, sok-kevés homok) vagy épp a formák neveit, nagyobbakkal a homokba bottal,
vagy az ujjunkkal írt betűkkel, szavakkal is gyakorolhatunk. 

Labdázzunk!

labdázás kiváló mozgásfejlesztő játék!
Ahhoz, hogy labdát tudjunk pattintani, elengedhetetlen a szem-kéz összehangolása, mozgáskoordináció és megfelelő mozgáserősség.
Törekedjünk rá, hogy gyermekünk megszeresse ezt a tevékenységet!
2-3 éves kortól lehet elkezdeni a kétkezes labdázást, először mi dobjuk – inkább csak beleejtjük - a kezébe.
Ha már jól megy neki, játék során növeljük a távolságot kettőnk közt.

Hintázzunk! 

hintázás az egyensúlyfejlesztés mellett is számos előnnyel bír.
A tér- és ritmusérzék, mozgáskoordináció és finommotorikus mozgások is fejleszthetők a segítségével.
Kutatások szerint, azok a gyerekek, akik csecsemő- kisgyermek és kisiskolás korukban sokat hintáztak, könnyebben tanulnak meg írni és olvasni.
Habár ezek a pozitív hatások gyerekkorban érvényesülnek, a hintázást felnőttkorban sem kell abbahagyni.
Hintázni, a gyermekkel játszani felnőttként is jó móka!

Fessünk! 

3-4 éves kor körül már fejlett annyira a gyermekek kézkontrollja, hogy ügyesebben tudják használni az ecsetet.
Ebben az életkorban a kisebbeknek készült ujjfestékek mellett már próbálkozhatunk vízfestékkel, temperával is.

Az ecsettel való aprólékos munka remek gyakorlás a kézizmok számára, így nagy szerepe van az íráshoz is nélkülözhetetlen finommotorikus képességek fejlesztésében.
festés során fejlődik a szem-kéz koordináció is. A nagy papírlapokon vagy a festőállványon végzett munka pedig elősegíti a motoros készségek fejlődését is.

Gyurmázzunk! 

A gyúrás remek edzés a kézizmoknak, amikre pedig nagy szükség lesz, ha az iskolában „el kell bírni” a ceruzát, helyesen megfogni, vagy az ollóval bánni.
Készen kapható játékszettek segítségével a gyerekek fagylaltot, süteményt, hamburgert, vagy épp építkezésekhez használt elemeket készíthetnek.
Persze ezek nélkül is sok mindent lehet alkotni, a gyurmázásban épp az a jó, hogy a lehetőségeknek csak a gyerekek fantáziája szab határt. Énekeljünk, mondókázzunk!

Óvodáskorban a dalos táncos játékok támogatják a mozgásfejlődést – a mozgás rendezettebbé válik, fejlődik az egyensúlyérzék és ritmusérzék.
ritmus – és dallamhangszerek megszólaltatásával erősödik a szem-kéz koordináció, de a zenei foglalkozások során a hallott információk feldolgozása, a vizuális memória és a figyelem is fejlődik.
A mondókák megtanulása szókincset, emlékezetet fejleszt, a körjátékokban való részvétel pedig a szociális érettséget is elősegíti.

Vizezzünk!

A legkisebbek is élvezni fogják ezt az elsőre egyszerűnek tűnő, ám remek képességfejlesztő játékot.
A vizespalackok, edények és flakonok felnyitása, lezárása, emelgetése és az egyikből a másikba öntögetés nem csak remek szórakozást nyújt, de közben a finommotorikus képességeik fejlődnek.
A „laboratóriumhoz” nincs másra szükség, mint különböző, a lakásban használt, kiürült sampon, tusfürdő, ablaktisztító flakonra, használaton kívüli műanyag dobozokra – különböző méretben – jégkockatartóra, fecskendőre.
Ezek egy részét töltsük meg, a folyadékokat színezzük például ételszínezékkel. A gyerekeknek nincs más dolguk, mint tetszés szerint egyikből a másikba töltögetni.


Olvassunk!

Nyáron talán kicsit több idő van kettesben lenni a gyerkőccel. Hétvégén sincs akkora rohanás és szabadság alatt is együtt van a család.
Használjuk ki az együtt töltött időt és olvassunk mesét!  Délután az árnyas teraszon a hintaágyban, vagy este egy kicsit hosszabb mesét, legyen egy a délutáni alvás előtt is vagy az autóban, ha utazik a család. A meseolvasás pozitív hatásai hamar megmutatkoznak a képzelőerő, a szókincsfejlődés és az iskolában a szövegértés terén is.
Társasozzunk!

Akár otthon, akár a nyaraláson, lehet egyszerűbb, bonyolultabb, rövidebb és hosszabb, hagyományos vagy kooperációs, a társasjáték.
A társasjáték erősíti a családtagok közötti kapcsolatot, a nevetés pedig, ami a társasjátékok gyakori mellékhatása, boldogság hormont termel.
A társasjátékkal töltött időre kiszakadhatnak a digitális világból. A gyerekek játék közben megtanulnak célokat kitűzni, türelmesnek lenni, együttműködni, problémákat megoldani és döntéseket hozni, tehát egy sor olyan képességre szert tesznek, aminek az óvodában és az iskolában is nagy hasznát veszik majd.

A cikk forrása: jatekliget.hu

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XA szív vége - Teakiadó