Iskola

Legó-ötletek: játék és tanulás

Azt mondják, a legózás lényegében félúton van a játék és a munka között. Munka, hiszen valamilyen eredmény elérése, létrehozása a célja. Természetesen játék is, hiszen elengedhetetlen hozzá képzelet, a fantázia és tagadhatatlanul szórakoztató is. Nem véletlen tehát hogy a Lego-építőkockákat hamar elkezdték oktatási segédeszközként is használni. Mai írásunkban ezekkel kapcsolatos információkat és játékötleteket gyűjtöttünk.

Legó-ötletek

A legó – más építőjátékokhoz hasonlóan – a konstruáló játékok csoportjába tartozik. Ez lényegében azt jelenti, hogy a legózó gyerekek a környezet tárgyainak, eszközeinek kombinatív felhasználásával, megmunkálásával alkotnak. Éppen ezért először a gyerekekben rejlő ALKOTÓERŐ ÉS PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉG fejlesztésére kerültek be a Lego-építőkockák a tantermekbe. A későbbiekben szerencsére számos egyéb, jól hasznosítható tulajdonságukra is fény derült.

Lego-építőkockák nagyon fontos segítséget nyújtanak például a finommotorika, sőt a koncentráció fejlesztésében. A legó – mint az építőjátékoknak általában – mindig is NAGY SEGÍTSÉGET NYÚJTOTT AZ ÉRZÉKELÉS, SŐT A VALÓSÁG LEKÉPEZÉSÉVEL KAPCSOLATOS KÉPESSSÉGEK FEJLESZTÉSÉBEN is. (Ez utóbbi segít például abban, hogy modellről rajzoljunk – vagy éppenséggel értelmezzük a térkép vagy a GPS jeleit.)

Talán nem gondolnánk, de a legó és a hozzá hasonló játékok a szabálykövetés képességének fejlesztésében is hatékonyak: KÜLÖNÖSEBB TILTÁS VAGY FEGYELMEZÉS NÉLKÜL TANULJÁK MEG, HOGY VANNAK MEGKERÜLHETETLEN SZABÁLYOK a gravitációtál kezdve a formák által korlátozott lehetőségekig. A Lego-építkockákkal kiválóan gyakoroltatható formaállandóság észlelése segít például abban, hogy a gyerekek észrevegyék, hogy a szögletes kocka nem fog a kerek lyukba férni.

Legó-ötletek
Forrás: Pixabay

Játékötletek

Kiindulás: gyűjtsünk össze minél több Lego-építőkockát. A rendelkezésünkre álló halomból számtalan izgalmas játékkal színesíthetünk egy-egy órát. Az egyes feladatok nehézségét alapvetően a játékosok fantáziája és életkora szabja meg (másmilyen akadálypályát épít egy alsó- illetve felső tagozatos…)

  • Válogassuk szét legóinkat megadott idő alatt színük (számértékük) szerint!
  • Válogassuk szét legóinkat különféle eszközök felhasználásával (pálcika, villa, evőkanál, csipesz, merőkanál, stb.)!
  • Építsünk legóból labirintust és görgessünk végig rajta egy golyót egy pálcikával minél rövidebb idő alatt!
  • Építsünk belőle akadálypályát és görgessünk végig rajta egy golyót egy pálcikával minél rövidebb idő alatt!
  • Tippeljünk mennyiségeket! Mennyi (milyen számértékű) legókocka fér el a tenyerünkben (illetve más „mérőeszközben”: sapkában, tányérban, bögrében, fazékban)?
  • Vigyünk el egy legókockát a tanterem egyik feléből a másikba – anélkül, hogy a kezünket használnánk hozzá!
  • Tippeljünk! Csukott szemmel (vagy letakart halomból) húzzunk ki egy legókockát! Próbáljuk meg kitalálni a számértékét tapintással – egy játékos a megadott időkereten belül többször is tippelhet!
  • Szavakkal mondja el valaki egy másik játékosnak, mely elemeket keressen meg a legók között!
  • Építsünk várost a rendelkezésünkre álló kockahalomból – csukott szemmel!
  • Építsük különböző (nehézségű) alakzatokat a Lego-alaplapra. Feladat: építsük fel a tükörképét!

+ 1: valamennyi felsorolt ötlet csapatverseny alapja is lehet! (Itt válik különösen fontossá az időtényező, illetve az egyes csapattársak közötti együttműködés fejlesztése is.)

A cikk forrása: moderniskola.hu

 

 

 

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás

XA szív vége - Teakiadó