ÓvodaAlternatív óvoda

Szülői kezdeményezés

Waldorf iskola Angyalföldön!

Ez év elején néhány lelkes angyalföldi szülő gondolt egy merészet, és a kerületben Waldorf-iskola alapításába fogott. Tették ezt azért, mert jelenleg, ha valakiben felébred az igény, hogy a hagyományostól eltérő pedagógiai szemléletű intézménybe, esetleg éppen Waldorf-szemléletű iskolába szeretné járatni a gyermekét, annak egészen Óbudáig vagy Pesthidegkútig kell utaznia.

Kisgyermekes szülőként pontosan tudom, mennyire pillanat szinte az egész család számára az, amikor a gyermek óvodába vagy iskolába kerül. A választást pedig nagymértékben befolyásolja, hogy milyen intézmények találhatók belátható közelségben lakóhelyünkhöz.

De mi is az a „Waldorf”, és miért gondolja úgy ez a szülői közösség, hogy szükség van ilyen iskolára a kerületben? A Waldorf-intézmények autonóm, állampolgári alapítású iskolák, tehát létrehozásuk mindig egy elkötelezett szülői kör munkájának eredménye.

Waldorf iskola Angyalföldön!A Waldorf-pedagógia célja, hogy módszerével és neveléselméletével a gyermekek egészséges fejlődését támogassa. Ennek érdekében teljes mértékben tekintetbe veszi az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségeket. A testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére egyformán hangsúlyt fektet az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján.

Vekerdy Tamás pszichológus szerint a mai magyar iskolát az épülettől az írástanításig gyerek nélkül találták ki. Ha a diák túl jól alkalmazkodik elvárásaihoz, megbetegedhet. Pedig nincs értelme a rohanásnak, hiszen nem az adott tananyag felejtésre történő pillanatnyi bebiflázása a lényeg, hanem a készségek kialakítása és stabilizálása. Készséget pedig nem lehet gyorsan kifejleszteni, csak lassan, visszatérően, sokszor, de egyszerre csak keveset gyakorolva.

A Waldorf-pedagógia a mennyiséggel szemben a minőségre helyezi a hangsúlyt. Vallja, hogy a 7-14. életévek közötti életkorban az ismeretszerzés alapvető forrása a belső átélésen alapuló valódi tapasztalatszerzés. A tanítók feladata az első osztálytól kezdve az, hogy megőrizzék a kisgyermek magával hozott, természetes kíváncsiságát a világ dolgai iránt.

Mindezeket felismerve Magyarországon a hagyományos iskolai nevelés is egyre több olyan pedagógiai-módszertani elemet vesz át, amelyek kezdetben mind-mind a Waldorf-pedagógia sajátjai voltak: ilyen volt korábban a koedukált osztályközösség meghonosítása, napjainkban pedig jó példa erre a szöveges értékelés, a képességfejlesztés, az osztályismétlés mellőzése.

:

 

Amennyiben felkeltette érdeklődését a kezdemé- nyezés, a következő címen létesíthet kapcsolatot a szervezőkkel:
www.waldorf13.blogspot.com

 

Visszatérve a kerületben zajló tevékenységre: az iskola-alapítási műveletekbe 12 család fogott bele, mostanra pedig hetven érdeklődő-támogató családot tudhatnak maguk mögött. A gyors létszám-növekedés, és az, hogy a jelentkező gyerekek többsége még óvodás korú vagy fiatalabb, felkeltette az igényt egy Waldorf-óvoda létrehozására is. Az óvoda tervezett indulási ideje 2009. szeptembere. Ezzel párhuzamosan pedig nagy erőkkel folyik az iskola szervezése, hiszen az eredeti cél nem változott: Waldorf-iskola nyitása a 2010/11-es tanévben.

A Waldorf-pedagógia megismerésére kiváló lehetőséget biztosít a József Attila Művelődési Házban indított előadás-sorozat. De aki egyszerűen csak egy tavaszi kirándulásra vágyik, az is találkozhat a csapattal, április végére ugyanis ismerkedő túrát szerveznek a leendő ovis és iskolás gyerekeknek és családtagjaiknak, ahova minden érdeklődőt szeretettel várnak.

:

Az előadás-sorozat programja

2009. április 15. 18 óra
Waldorf-alapvetés: honnan jött, mi a célja? - Szecsődi János, az Óbudai Waldorf Iskola osztálytanítója
2009. április 22. 18 óra
Hogyan épül fel a tanterv az életkori sajátosságokból? Miről szól az első 8 év? - előadó Pohl Balázs, a solymári Waldorf Tanárképzés tanára, beszélgetőtársak az Óbudai Waldorf Iskola 12. osztályosai, és végzett Waldorf-diákok
2009. április 29. 18 óra
Az írás-olvasás tanítása-tanulása a Waldorf-iskolákban - esetleg kitekintve a várható "következményekre", művészi minőségekre
Kocziha Miklós, az Óbudai Waldorf Iskola osztálytanítója
2009. május 6. 18 óra
Matematikatanítás a Waldorf-iskola első 3 évében - Karkus Ottó, a Solymári Fészek Waldorf Iskola osztálytanítója
2009. május 13. 18 óra
A XIII. kerületi Waldorf-kezdeményezés: bemutatjuk, hol állunk most, és hová tartunk.

 

 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás