Szülő- és gyereknevelés

9 jel, hogy zseni a gyermeked! - Interjú Dr. Bohács Krisztina intelligenciakutatóval

Honnan lehet felismerni, hogy egy gyermek zseni? Mikor beszélünk extrém magas IQ-ról? Mit jelent az egzisztenciális depresszió? Szakértőt kérdeztünk.

Minden szülő hinni akarja, hogy gyermeke különleges: valami olyat tud, amit közel, s távol senki más. Azonban honnan tudhatjuk, hogy a gyermekünk valóban egy igazi géniusz? Lehet-e egyáltalán gyermekkorban erről beszélni? Ártunk vagy használunk azzal, ha a gyermekünk különleges képességeire extra hangsúlyt fektetünk?

Dr. Bohács Krisztina PhD intelligenciakutatót, a Gem Tanulási Központ szakmai vezetőjét kérdeztük arról, hogy szakértői szempontból hogyan is kell értelmezni ezeket a kérdéseket.

Valóban létezik zseni gyermek? Ha igen, honnan ismerjük fel?

- A zsenialitásnak sokféle jele van, és ezeket együttesen "tehetségnek" nevezik a gyermekeknél. Nincs két egyforma agy, és nincs két egyforma ember (még az ikrek sem!). Éppen ezért a különböző zsenik különböző vonásokat mutathatnak. A zsenialitás jeleire nincs hivatalos ellenőrző lista, azonban néhány, a gyermekeknél gyakran megjelenő jel a következő lehet:

    1. Intenzív igény a mentális stimulációra.
    2. Képesség az új és összetett információk gyors feldolgozására.
    3. Vágy bizonyos témák mélyreható feltárására.
    4. Telhetetlen kíváncsiság, amely gyakran sok kérdésben nyilvánul meg.
    5. Tanulmányi anyag elsajátítása az évfolyam átlagnál jóval magasabb szinten.
    6. Érzelmi mélység és érzékenység.
    7. Egyedi témák vagy érdeklődési körök.
    8. Nagy fokú képzelőerő és kreativitás.
    9. Más gyerekeknél jobban tisztában van önmagával, a társadalmi helyzetekkel és a globális kérdésekkel.

Általánosságban az elmondható, hogy magas intellektusú gyermeknek nevezzük azt, aki hamarabb vagy jobb színvonalon teljesít mindent a kortársaihoz képest. Kisgyermekkorban léteznek úgynevezett életkori sztenderdek, amelyek mentén jól mérhető egy gyermek teljesítménye. Például, ha egy 5 éves a 7-8 évesek szintjén teljesít, akkor őt nevezhetjük magas intellektusúnak. Jellemzően a 120-as IQ pontszám felett beszélünk extrém magas intelligenciáról.

Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy az intellektuális fejlődés sosem lineáris – sokkal inkább egy fordított S alakú görbe, ahol az emelkedés egy bizonyos ponton majd csökkenőbe vált. Más szóval, vannak olyan gyerekek, akik nagyon hosszú ideig kortársaik felett teljesítenek, majd ez a pozitív különbség mondjuk felső tagozatban már nem annyira tetten érhető.

„A tehetséget felfedezni a legnagyobb öröm!” (Dr. Bohács Krisztina PhD)

A tehetség mérhető?

- Természetesen, hiszen a tehetségért 80%-ban az erős kulcs kognitív képességek felelősek, amelyeket a tanuláshoz, gondolkodáshoz, emlékezéshez, figyelemkoncentrációhoz, az iskolai és mindennapi teljesítményhez használunk. A Gibson-teszt egyike azon kevés kognitív profil teszteknek, amelyek a képességek széles skáláját mérik és IQ tesztként is funkcionálnak! A kognitív teszt eredménye megmutatja, hogy mely képességek erősek és melyek gyengébbek. A Gibson teszttel ötven perc alatt el tudjuk dönteni valakiről, hogy átlag feletti, vagy kifejezetten a nagyon tehetséges gyermekek csoportjába tartozik-e.


Dr. Bohács Krisztina PhD: „Önmagában a tehetség kevés a sikerhez, gyakorlás nélkül nem juthat a felszínre. Megfelelő hozzáállás, alázat, megbízhatóság, akarat - azaz kőkemény munka - nélkül nincs igazi siker."

A tehetséget gondozni kell, de hol van az arany középút?

- Minden gyereknek vannak adottságai, melyek fejlesztésének támogatása a szülő felelőssége. A tehetség nemcsak egy csodás kincs, hanem feladat is a gyermek számára, amely komoly kihívások elé fogja állítani az életben, ezért is van szükség a megfelelő támogatásra. Azért is hangsúlyozom, hogy mindez hatalmas felelősség, mert az extrém magas képességek kognitív „táplálékot” követelnek. Amennyiben nem megfelelően gondozzuk a tehetséges gyermeket, pótcselekvésekhez nyúl, netán deviáns tevékenységekbe tereli lekötetlen energiáit, amelyet mindenképpen el kell kerülnünk.

- Kiemelten fontos továbbá, hogy a gyermekünk élvezze azt, amivel foglalkozik, és semmiképp ne menjen a szabadidő rovására a sok különóra vagy szakkör. Túlzott elvárások támasztása esetén pedig könnyen érheti a gyermeket kudarcélmény. Mi a Gem Tanulási Központban számos tehetséggel találkozunk – a BrainRx és AccelerateRx nevű kognitív programjaink alkalmasak a tehetséges gyermekek magas szintű képességeinek fejlesztésére, gondozására is. A ’Szalag’, ’Bronz’, ’Ezüst’ és ’Arany” szinteken, lehelet finomsággal megszintezett programjainkat különböző szinteken, különböző sebességgel végzik tehetséges tanulóink – és nagyon élvezik, hogy olyan magas értelmi fokozatokon dolgoztatjuk meg agyukat, ahogyan azt eddig nem sokan tudták... Nagy ’flow’ élmény számukra a kognitív tréning.

Létezik már gyerekkorban is a kiégés, azaz “burnout” fogalma. Melyek azok a jelek, amelyekből észre tudjuk venni gyermekünk túlterheltségét?

- Ahogy említettem, a tehetség nemcsak áldás, de nagy teher is lehet egy gyermek számára. Ez alatt azt értem, hogy igen korán sok tehetséges gyermek kerül egyfajta egzisztenciális vákuumba. Nevezhetem ezt egzisztenciális depressziónak is. Miért? Mert őket jellemzően sokkal korábban és sokkal mélyebben érintik az élet alapvető kérdései: a halál, a szabadság, az izoláció és az élet értelme. A halál egy elkerülhetetlen történés. A szabadság – egzisztenciális értelemben – a külső struktúrák hiánya. A struktúrákat viszont mi teremtjük. Akárhogy is közelítünk egymáshoz, egyfajta távolság mindig marad közöttünk – tehát egész életünkben mégis egyedül vagyunk. Az értelmetlenség pedig az első három pillérből fakad: ha úgyis meg kell halnunk, ha mi konstruáljuk a világunkat, és végig egyedül vagyunk – akkor mivégre élünk? Vagyis sokat kell a tehetséges gyermek gondolkodásának formálásán dolgoznunk, hogy megértse, kirendelt életfeladatokra születünk a világra, és mindannyiunknak másra át nem ruházható feladatai vannak.

- Emiatt az érzékenység, a sokszor idealista és absztrakt gondolkodás miatt is kiemelt fontosságú, hogy alkalmazkodjunk gyermekünk teherbíró képességéhez. A túlterhelt gyermek jellemzően fáradékony, szomatikus tünetei vannak (fejfájás, alvászavar, szorongás), továbbá jellemző a koncentrációs nehézség, levert hangulat vagy épp felfokozott érzelmi állapot. Mindazonáltal a tehetséget felfedezni és ápolni a legnagyobb öröm! És egy nemzet legnagyobb értéke, ha az utódai közé sok tehetséges és tettvággyal teli gyermek születik!

„Önmagában a tehetség kevés a sikerhez, gyakorlás nélkül nem juthat a felszínre. Megfelelő hozzáállás, alázat, megbízhatóság, akarat - azaz kőkemény munka - nélkül nincs igazi siker."

 
Fotó: Gettyimages

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás